První drakovská premiéra roku 2016 byla sólovou příležitostí pro jednu z nejzkušenějších členek souboru Ivanu Bílkovou.
Při představení 16. ledna se jí však bohužel příliš nedařilo. Přestože místy dokázala vytvářet silné atmosféry, celek neměl tah, potýkal se s hereckou rozpačitostí, s dramaturgickými nelogičnostmi i s režijní neobratností. Představení naopak výrazně pomáhala jednoduchá, čistá a působivá scénografie a funkční hudba.
Dvojice Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček se rozhodla zpracovat příběh O dvanácti měsíčkách poměrně věrně literární verzi Boženy Němcové. Autoři vyprávění aktualizovali vlastně jen pro ozvláštnění vysvětlení příčin Holeniny touhy po fialkách, jahodách a jablkách a pro zpestření krátkých jednoduchých „přestaveb“, pro něž si vymysleli meteorologické zpravodajství.
Ústředním objektem scény, kterou pro tuto inscenaci navrhla Tereza Venclová, je stůl s vrchní šikmou bílou magnetickou deskou. Uprostřed se tyčí kopule evokující zeměkouli nebo také kopec, horu (Říp). Z jedné strany je kopule čistě bílá, na druhé diváci vidí namalovanou dřevěnou chaloupku. Po obou stranách kopce „rostou“ bílé stromy, jejichž kmen je dřevěný a větve molitanové s drátem uvnitř, aby bylo možné je různě tvarovat. Scénu opticky uzavírá šedivý paraván, který tvoří zadní horizont. V jeho vrchní části jsou jakési „ostré zuby“ nebo „rampouchy“, které slouží jako xylofon. Ten rozezvučí herečka po příchodu na scénu a pohádka může začít.
Z krátkého úvodního vyprávění se diváci dozvědí, že Marušce postupně umřeli maminka i tatínek, a tak zůstala sama s macechou a její dcerou Holenou. Kopule s obrázkem chaloupky se otevírá a pod ní na pohovce sedí loutkoví látkoví manekýni s dřevěnou hlavou – macecha s Holenou. Reprodukovaná hudba napovídá, že jsou Vánoce a mlsné ženy se dožadují řízku. Maruška, tedy sama herečka oblečená do krátkých bleděmodrých šatů s růžovými kytičkami, jim smaženou dobrotu nacpe do vydlabaných muppeťáckých úst a štíhlá dvojice loutek je záhy vyměněna za dvojici obtloustlejší. Holena zavelí, aby byla puštěna televize (diváci slyší pouze její zvuk), čímž se začne rozehrávat jedno z ústředních témat pohádky, kterým je kritika konzumního způsobu života, kdy lidé sedí u televize, nic nedělají, zato však touží po všem, co na obrazovce vidí. Holena se nejprve nechá strhnout reklamou na fialky ve spreji – „svěžest vašeho domova“, poté čerstvými balenými jahodami „v akci“ (divák si při tom klade otázku, proč se pro ně Maruška plahočí do hor a nejde je koupit přímo do supermarketu, když jsou „v akci“?) a nakonec Holeně „zavoní“ televizní jablečný závin a dostane chuť na kilo jablek. To jsou postupné impulzy k tomu, aby se Maruška vypravila do hor a ve sněhu a mrazu našla to, po čem Holena touží, a aby inscenátoři mohli divákům ukázat, že na jaře rozkvétají nejen fialky, ale taky stromy, v létě dozrávají jahody a stromy mají zelené listí a na podzim se rodí jablka a listy začínají žloutnout.
Kromě úkolů, které souvisejí se sháněním různého jídla, není Maruška macechou a Holenou nijak týrána, ani ponižována. V režijním nastudování Jakuba Vašíčka a v hereckém podání Ivany Bílkové Maruška svůj osud přijímá sice bez reptání (co jí také zbývá), ovšem chybí jí pokora a místy se chová drze a vzpurně. Neuctivě cpe jídlo maceše i Holeně do krku, přinesené fialky, které jsou už k nepotřebě, zahazuje na zem, stejně tak i jahody, které odmršťuje dokonce se vztekem, což u dané postavy působí nepatřičně. Na premiérovém představení nebylo zřejmé, zda je to režijní záměr, nebo jen reakce herečky, která byla s přibývajícím počtem technických chyb zejména v druhé půlce představení nervózní. Tento Maruščin postoj však každopádně způsobil, že dětem chyběla kladná postava, s níž by se mohly jednoduše ztotožnit, jejíž osud by mohly s obavami sdílet a sledovat. Najednou tu byla jen jakási přidrzlá holka, která chodí do lesa, a když jí potřetí měsíčci nechtějí hned vyhovět, začne trucovat a vydírat je, že jim tam klidně zmrzne, jestli jí jablka nevydají. Tvůrci možná chtěli diváky pobavit, což se jim určitě podařilo v případě stále tloustnoucích loutek macechy a Holeny či v případě zpráv o počasí, které evokovaly aktuální netradiční průběh zimy, ale stál-li humor i na začátku motivace pro jednání Marušky, byl tento záměr pro vyznění pohádky kontraproduktivní.
V představení však velmi dobře fungovalo vytváření tajemných atmosfér v lese, kdy – už loutková – Maruška (opět látkový manekýn s dřevěnou hlavou) putovala na kopec, na onu ústřední bílou kopuli za dvanácti měsíčky. Procházela mezi stromy, které pohybovaly nejen větvemi, ale také se přemísťovaly z místa na místo a stávaly se z nich měsíce – jejich kmeny totiž měly z druhé strany namalované oči. Scény z lesa doprovázela nejen světelná změna, ale také působivá, třebaže reprodukovaná hudba Jiřího Vyšohlída, kterou tvořil temný vokál a jakési skřípění strun. Měsíce se mezi sebou dohadují, zda si mohou dovolit zmást počasí, Maruška zpívá a hudba jí odpovídá.
Skutečně silný a pěkný obraz lesa a seskupení stromových měsíců bylo v dalších opakováních trochu oslabeno, protože bohužel není nijak rozvíjeno. S menšími obměnami se opakuje totéž, včetně přidávání květů, resp. listů na strom, který právě převzal vládu nad přírodou. Zmatenost počasí a jeho prudké výkyvy jsou v pohádce taky tematizovány, což jistě ocení zejména dospělé publikum, zvláště přináší-li meteorologickou předpověď „TV Pohovka – teplo vašeho domova“.
Pohádkový příběh i v DRAKu končí tradičním trestem – v tomto případě spíše za macešinu a Holeninu lenost a rozmařilost, než za bezohledný a necitlivý přístup k Marušce. Obraz jejich umrznutí v lese je scénograficky pěkně vymyšlen. Macecha s Holenou se ani nepohnou ze své pohodlné pohovky, jen je postupně obklopí stromy, vytvoří kolem nich neprostupný kruh a herečka dvojici loutek zasype sněhem a přiklopí kulovitým poklopem, na kterém vztyčí kříž. Tuto scénu oslabuje snad jen to, že herečka je v tuto chvíli vlastně pořád v roli Marušky, takže pohled na zasypávání macechy a Holeny sněhem z jejích rukou trochu evokuje Maruščinu pomstu.
Přichází jaro a s ním chlapec s píšťalkou. Dvě loutky se potkají na kopci u kříže. Maruška na tóny píšťalky odpovídá svým zpěvem a pohádka se tak hravě a poeticky uzavírá.
Přestože inscenace trpí některými nelogičnostmi a herečka má těžký úkol, aby dokázala věrohodně zahrát postavu, nad níž mají mít sedící, víceméně pasivní, loutkové figury převahu, bylo na premiéře zřejmé, že pokud se další představení drakovské pohádky O dvanácti měsíčkách zbaví nervozity, technických chyb a Ivana Bílková se ve své roli zabydlí, děti uvidí známý příběh, kořeněný humorem, tajemnými atmosférami a poetickou i dramatickou hudbou. Diváci pak tvůrcům jistě rádi odpustí i některé neduhy.
Divadlo DRAK, Hradec Králové
O dvanácti měsíčkách
Režie: Jakub Vašíček, scénografie: Tereza Venclová, hudba: Jiří Vyšohlíd, dramaturgie: Tomáš Jarkovský. Psáno z premiéry 16. 1. 2016.
Zuzana Vojtíšková, 10. 3. 2016
15. 11. 2024
Divadlo loutek, Ostrava
Pilot a Malý princ
15. 11. 2024
Divadlo Spejbla a Hurvínka, Praha
Hurvínkova vánoční záhada
16. 11. 2024
Malé divadlo, České Budějovice
Uneste mě, prosím
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Iva Peřinová (25. 6. 1944 – 6. 11. 2009)
Jiří Krba (17. 11. 1949)
Helena Štáchová (18. 11. 1944 – 22. 3. 2017)
Jana Sypalová (22. 11. 1959)
Marcela Jechová (25. 11. 1934)
Bohuslav Olšina (27. 11. 1924)
Erik Machart (28. 11. 1959)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS