Letos na jaře přibyl do české loutkářské rodiny benjamínek – stálá soukromá expozice loutek a rodinných loutkových divadel v Galerii Scarabeus na Letné.
Její koncepci připravovala iniciátorka, autorka a kurátorka dr. Kateřina Ebelová už dlouhou řadu měsíců, aniž by tušila, že se české a slovenské loutkářství dostane v závěru roku 2016 na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. S o to větší radostí mohla na vernisáži na konci března 2017 představit výstavu Loutky a rodinná loutková divadla jako poctu českému loutkářství a příspěvek k těm aktivitám, které v současnosti veřejnost seznamují s českým loutkovým divadlem jako významným fenoménem české kultury.
O popularitě českého loutkového divadla svědčí to, že ho bereme jako něco zcela přirozeného, jako něco, o čem mají u nás povědomí lidé bez rozdílu věku či vzdělání. Možná je to tím, že jde o ojedinělý případ spojující výtvarné umění a divadlo, možná jsou zde propojeny vzpomínky na dětství s prvními divadelními zážitky, možná je to odvěká touha předvést své vlastní osudy do divadelní miniatury a být účasten onomu zázračnému stvoření světa i člověka skrze oživenou hmotu.
V prostorách galerie najdete hned několik prvků, které dokumentují ojedinělé jevy českého loutkářství – ať už je to figura Kašpárka v jeho výtvarných i charakterových proměnách, fenomén rodinných divadel a konečně i připomenutí počátků moderního českého loutkového divadla reprezentované tvorbou Říše loutek a některých osobností této loutkové scény, které jsou s pražskou Letnou spojeny. V jemně stylizované atmosféře měšťanského salonu, typického místa pro produkce rodinných divadel, ve výstavních prostorách v přízemí najdete řadu vitrín zakončených tympanony připomínajícími loutková proscénia a skrývajícími pro pozorné oko výjevy ze známých pohádek (třeba tu o Červené Karkulce), ale i celky dekorací, loutek a rekvizit pro pekelnou či vodní říši nebo českou krajinu. Galerijní místnost v suterénu připravená pro loutková představení či pro loutkářské workshopy menších skupinek dětí tvoří s některými exponáty Muzea kávy volný celek. Obě zajímavá témata spojuje rodinná poklidná atmosféra doby konce 19. a první třetiny 20. století, jinde výtvarný detail. Výstižným zastřešujícím názvem pro toto sepětí doby starých časů, její romantické atmosféry a výtvarného umění je Letenský Montmartre, který Kateřina Ebelová použila pro trojzvuk Galerie Scarabeus, Muzea kávy i cukrárny Alchymista, ale také pro romantickou a inspirativní tajemnou renoirovskou zahradu v zadním traktu. Jde o magické spojení genia loci, rodinné tradice, sousedství Akademie výtvarných umění a také místa počátků jednoho z našich nejvýznamnějších a nejstarších loutkářských souborů – Říše loutek.
Jana Zajíce 7, 170 00 Praha 7, www.galeriescarabeus.cz
Otevřeno je denně od 11 do 18 hodin.
[tento článek vyšel tiskem v čísle 3/2017]
Nina Malíková, 2. 10. 2017
Zdeněk Lepšík (6. 12. 1924)
Jiří Bláha (7. 12. 1939)
Lenka Kotmelová (16. 12. 1959)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS