Píše Kateřina Kykalová a Viktorie Vášová
Po nabitém nedělním programu a obávaném výstupu na festivalové diskuzi jsme se dnes dopoledne netradičně setkali v šapitó – na mezinárodní konferenci zabývající se především otázkami umění na periferii. Vedle Divadla Continuo, jehož práci na festivalu představil Elia Moretti, a Riku Laakkonena zastupujícího projekt s postiženými lidmi se konference věnovala především zpřístupnění divadla veřejnosti. Roberto Frabetti dokazoval na příkladu z vlastní zkušenosti, že v představeních pro děti nehraje roli jejich délka, ale kvalita. Německý model divadelních lektorů, kteří systémově spolupracují se školami, představila Monika Gerboc. Miriam Kičinová popsala snahy Slovenského národního divadla jít s tímto trendem a do zkušebního procesu zapojovat pedagogy.
Oproti Prvnímu impulzu je v programu pro dospělé více času, a tak jsme po konferenci využili zasloužené pauzy na oběd a konečně ochutnali místní halušky. Až v odpoledních hodinách nás čekalo první představení ve Studiu tance. Jako první a jediná mimoevropská inscenace se představila Inak od izraelského souboru Mightbe. Monodrama Chavy Nissimov o židovské dívce přečkávající válku v úkrytu zahrála R. Goldenberg. Scénograficky si vystačila s jedinou skříní, z níž postupně vytahovala jednotlivé loutky či rekvizity. Příběh inspirovaný holokaustem nám připadá již mnohokrát zpracovaný, ale v Izraeli je zřejmě stále nosným tématem. Příběh holčičky byl celý odvyprávěný z nahrávky a herecká akce a videoprojekce ho až na pár zajímavých momentů (například výměna hlavy loutky) víceméně jen ilustrovaly. Ani reprodukovaná hudba nedala prostor k vyznění zvuků, jež vytvářely samotné loutky. I přes své pomalé tempo si ovšem představení udrželo pozornost publika – a to tedy především díky příběhu.
Dílem surrealistické malířky Remedios se inspiroval italský soubor San Casciano dei Bagni a vytvořil třicetiminutovou inscenaci Mechanická metafyzika. V rámci té pak tvůrci rozžili dva obrazy této malířky, přičemž průvodkyní představením zabývajícím se tématem ženské emancipace byla polonahá herečka s bílou loutkou zobrazující smrt. Malinké detailní loutky mrkají a hýbou ústy; rozpohybování obrazů však působí pouze mechanicky a nepřináší téma. Nicméně surrealistické představení položilo hned několik otázek, z nichž nejzásadnější jsou: proč tento námět; proč toto zpracování?
Nezbývá se než těšit na zítřejší ranní výlet do dědinky Modrý Kameň a doufat, že se program posledního dne vydaří lépe.
Kateřina Kykalová a Viktorie V, 4. 10. 2016
28. 1. 2025 – 6. 2. 2025
KUK v Plzni
4. 2. 2025 – 8. 2. 2025
Festival 13+
10. 2. 2025 – 14. 2. 2025
MimiArt 2025
Jana Dražďáková (10. 1. 1940)
Jaroslav Vidlař (10. 1. 1935)
Věra Ticháčková (17. 1. 1925)
Věra Škodová (17. 1. 1925)
Zdenek Pecháček (23. 1. 1960)
Zdeněk Aleš Tichý (24. 1. 1965)
Svatava Rumlová (25. 1. 1935)
František Tvrdek (26. 1. 1920 – 18. 2. 2009)
Vladimír Werner (24. 7. 1937 – 11. 1. 2010)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS